Ung kristen
Hanna vill sprida evangeliet om Jesus på Youtube
Det finns för få kristna som delar vardagen med Jesus på Youtube. Det menar 24-åriga Hanna Nilsson från Uppsala, som vill vara med och ändra på det.
– Jag längtar efter att se unga personer våga leva de liv som de är kallade till att leva – med Jesus i centrum, säger hon.
Därför har jag varit noga med att jag inte vill använda mina sociala medier för att bli en profil ... utan snarare vara en röst som bygger upp, en röst för evangeliet och en röst för Jesus.
Hanna Nilsson har i flera år haft ett stort intresse för att berätta om sin tro på sociala medier under namnet ”Hannizpanniz”, men nu breddar hon till att även börja spela in videor på Youtube. För detta blev hon i slutet av förra året en av stipendiaterna hos Oh Brilliant, en organisation som vill stötta unga entreprenörer som vill använda sig av sina gåvor till att sprida evangeliet, och tilldelades 10 000 kronor för inköp av en vlogg-kamera.
Hanna arbetar till vardags på den kristna skolorganisationen Ny Generation och var i full färd med att spela in ett podcast-avsnitt när telefonen ringde och hon fick beskedet.
– Då var man lite skakig efteråt men det gick bra med inspelningen ändå, säger Hanna och skrattar.
Förutom ett välkommet ekonomiskt tillskott så känner hon framför allt att stipendiet gjorde henne ännu mer motiverad till sin nya Youtube-satsning.
– Jag kände att jag absolut inte hade någonting att förlora på att ansöka, men jag var också redan så övertygad om min idé att även om jag inte hade fått pengarna så skulle jag ändå ha startat en Youtube-kanal på egen hand, säger Hanna.
– Men detta gav lite extra vind i seglet och gjorde tröskeln ännu mindre, att veta att jag har någon som backar upp min idé, fortsätter hon.
Kameran är nu inköpt och ligger på köksbordet i lägenheten i södra Uppsala när Hanna dukar fram kaffekoppar och vi slår oss ner för att prata om hur det hela började.
– Jag startade min första blogg när jag var runt 13 – men det var också så på den tiden att typ alla unga tjejer startade en blogg. Inte nödvändigtvis för att man hade några stora ambitioner med den, utan mer som en kul grej, säger hon.
Under gymnasiet hade hon inte lika mycket tid till bloggen, men ett par år efter studenten, när hon flyttade till Uppsala för att volontärjobba på Ny Generation, växte längtan av att ta upp bloggandet igen. Den här gången med en ny inriktning.
– Från början hade jag ett väldigt stort fotointresse, så bloggen var mest ett ställe att publicera mina bilder på. Men desto äldre jag blev kom det här med texterna och vilket budskap jag vill förmedla att ta större plats.
Även i sociala medier, särskilt Instagram, började hon experimentera mer och mer med korta uppmuntrande filmklipp till sina följare.
– När jag tog upp bloggandet igen började jag efter ett tag fundera på om folk ens läser i dag? Allt måste kanske vara rörligt? Och riktigt så tror jag väl inte att det är, men det känns som att det går åt det hållet för att nå ungdomar med någon typ av budskap, säger Hanna.
Och i den strävan tror hon att Youtube är den primära plattformen att vara på.
– Det är en plats som folk hänger supermycket på, mig själv inkluderad.
Men vad är då budskapet Hanna vill förmedla? Jo, hennes kristna tro och vilken betydelse den har i hennes eget liv – och hur den kan få samma påverkan på de människor som tittar.
– Jag vill på ett så äkta och transparent sätt som möjligt visa hur ett liv med Jesus kan se ut. Så jag kommer prata tro och låta det ta ett stort fokus. Men jag är inte intresserad av att gå in på svåra teologiska dilemman utan jag vill prata om det som är de kristna grunderna, och förmedla evangeliet, säger Hanna.
Enligt Hanna finns det inte så många kristna som söker sig till sociala plattformar som Youtube, och en anledning till det tror hon är att det kan vara lite skambelagt att som kristen ge sig in i den branschen som en ”influencer”.
– Jag upplever att folk tänker att man vill jobba med sociala medier och Youtube för att synas. Att man tror att man är någon, ungefär. Det finns väldigt mycket åsikter om den här influencer-branschen, att man så tydligt bygger sitt eget varumärke och det har jag också åsikter om, men jag tror inte att det är rätt väg att gå att ta avstånd ifrån det.
Men hon menar också att det finns ett dilemma där för den som ger sig in i det, nämligen att det kan vara väldigt lätt att ryckas med i en hype kring sin egen person om det skulle sluta med att man slår igenom och blir känd.
– Man ska nog inte vara rädd för att låta sin personlighet lysa igenom, men man är alltid i det där gränslandet mellan att fokuset kan hamna antingen på mig eller på Jesus. Därför har jag varit noga med att jag inte vill använda mina sociala medier för att bli en profil eller ”influencern Hanna Nilsson” för att jag skulle ha ett så intressant liv. Utan snarare vara en röst som bygger upp, en röst för evangeliet och en röst för Jesus.
Med det sagt så ser hon gärna att många fler unga vågar ge sig ut på Youtube eller sociala medier och vara öppna med sin tro, om det är något man känner sig kallad till.
– För mig är glädjen väldigt viktig. Tycker man inte att det är kul att vara på sociala medier så behöver man inte vara där, och hade jag inte tyckt det så hade jag aldrig satsat på detta. Men gillar man det så är mitt tips att våga testa på det för det är verkligen inget att skämmas för, säger Hanna.