Tro och liv

Även personalistisk människosyn grundas på människans värde

Konrad Adenauer (t h), den tyske kristdemokraten och Tysklands förste förbundskansler efter andra världskriget, menade att det besegrade och krossade Tyskland skulle återuppbyggas på den kristna människosynens och etikens grund. På bilden från 1959 syns Konrad tillsammans med USA:s dåvarande president Dwight D. Eisenhower (t v). Foto: AP/TT
Det synes mer logiskt att vända på det och hävda att människan som person med allt vad det innebär av självmedvetenhet, språkförmåga, minne, ansvariga handlingar, förmåga att lära sig, att kunna planera för framtiden, visa respekt och kärlek etcetera är ett starkt bevis på att tillvaron är långt större än vad materialisterna erkänner. Foto: Martina Holmberg/TT
Publicerad Senast uppdaterad

När vi talar om en människa som en person är det en grundläggande del av det kristna idéarvet med Gud som skapare och hans avsikter med människan. Det var den kristne romerske senatorn Boëthius (480–524) som först definierade människan som person. Han skrev att en person är ”en odelbar substans av rationell natur”.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS