Reportage

Tomma klassrum hotar barns framtid

”Jag gör vad jag kan för att få dem att prioritera skolan”, säger Florence Amony, som går från dörr till dörr för att prata med flickor om farorna med tonårsgraviditeter och tidiga äktenskap. Foto: Sofi Lundin
Klassrum över hela Uganda har varit tomma i nästan sex månader och många skolor är nu i väldigt dåligt skick. Foto: Sofi Lundin
Förutom radio- och tv-baserad undervisning producerade myndigheterna ett inlärningspaket för hemundervisning. Hittills har mindre än hälften av barnen fått materialet. Foto: Sofi Lundin
Richard Odongkara är lärare vid Olinga Primary School utanför Gulu. Sedan starten av pandemin har han gått från hem till hem för att undervisa barn. Foto: Sofi Lundin
Justin Anwar sitter utanför familjens hem i byn Buryugi med sin dotter Susan. Anwar har i samarbete med Rädda barnens kontor i staden Gulu startat ett mobilt bibliotek för att hjälpa barn med alternativ utbildning. Foto: Sofi Lundin

Över 800 miljoner barn och ungdomar världen över är fortfarande hemma från skolan på grund av coronapandemin. Medan vissa har tillgång till digital utbildning och privata lärare har många hamnat utanför skolsystemet. I Uganda har stängningen av skolor lett till en ökning av barnarbete och tonårsgraviditeter, enligt Rädda Barnen. Många av barnen kommer aldrig tillbaka till skolbänken igen.

Publicerad Senast uppdaterad

– Jag läser så upprepar ni vad jag säger, en efter en, säger Richard Odongkara.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS