Gästledare
Fira Livets söndag den 17 december!
Nu på söndag, den 17 december, infaller tredje advent och då firar kristna församlingar runt om i vårt land även Livets söndag. Det är ett bra tillfälle att lyfta frågor som rör abort och dödshjälp i predikan och andra gudstjänstinslag.
Medan kristna i USA driver rätten till liv på ett målmedvetet sätt har kristna i Sverige under senare år snarast varit tysta och inaktiva. Var finns kristna politiker som höjer rösten mot masslakten av ofödda barn?
Det finns dock flera organisationer som driver abortfrågan, såsom Människorätt för ofödda (MRO), Människovärde, Livsval och Respekt. MRO har under ett antal år drivit abortfrågan på ett konsekvent och provokativt sätt, bland annat med bildmaterial i syfte att väcka döva och döda samveten. Människovärde, som vilar på en explicit kristen etisk grund, och Respekt, som är knuten till den katolska kyrkan, driver båda en bred och genomarbetad opinionsbildning för människans okränkbara värde från befruktning till naturlig död.
Livsval grundades 2017 av fyra kvinnor och har en tydlig kristen grund. Livsval driver i dag, enligt hemsidan, ett arbete med stöd till oplanerat gravida, till kvinnor liksom män som efter en abort förstår vad de varit med om, folkbildning, samverkansmöten för organisationer som arbetar mot abort och uppmuntrar också till bön.
Samtliga fyra organisationer behöver ett starkare stöd från kyrkorna än vad som finns i dag. Om deras inflytande växer, växer också möjligheterna att påverka människors livsstil, offentliga medicinsk-etiska förhållningsätt och i slutändan också enskilda politiker och partier.
Initiativet till firandet av Livets söndag i Sverige togs ursprungligen av Stockholms katolska stifts biskop, Anders Arborelius, i början av 2000-talet. Idén har nu spridit sig till lokala församlingar inom flertalet kristna kyrkor, men många fler borde kunna haka på.
Det passar utmärkt att fira Livets söndag i advent, när vi minns vår frälsares jordiska födelse. Bibeln är solklar angående det ofödda barnets rätt till liv och vårt ansvar att skydda det. Psaltaren 139 understryker:
”Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var ej osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit” (v 13–16).
Det är en fråga som berör både individ och samhälle och där det finns en skuld som aldrig kan resoneras bort.
Jesus varnar i Matteusevangeliet kapitel 25, inför Människosonens dom över världens folk: ”Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig” (v 40).
Det har varit populärt att citera dessa ord ifrån Jesus i samband med bistånds- och flyktingpolitiska frågor. Men någon större trovärdighet kommer aldrig den typen av tillämpning ha förrän orden tillämpas på den fråga där övergreppen mot människovärdet är som störst i vårt land, nämligen i abortfrågan. Det är en fråga som berör både individ och samhälle och där det finns en skuld som aldrig kan resoneras bort.
En omvändelse i abortfrågan är nödvändig för vårt samhälles överlevnad och den måste komma både genom att individers samveten väcks och genom att politiska partier och myndigheter inser att de agerat på etiskt förkastligt sätt.