Sociala medier
Världen idags Youtubekanal klättrar i Maktbarometern
Världen idags Youtubekanal klättrar i Maktbarometern och hamnar i år på plats 134. Högst upp på Youtubelistan ligger humortrion JLC. Tittar man på alla sociala medier är Sverigedemokraterna störst.
De flesta av de största i Sverige vad gäller räckvidd och engagemang på sociala medier återkommer år efter år i Maktbarometern, som publiceras av Medieakademin.
Sverigedemokraterna är näst störst på Facebook, och mäktigast i sociala medier generellt. Humortrion JLC är fortsatt störst på Youtube och näst mäktigast i Sverige.
Det är fantastiskt roligt att vi når så långt.
Jonas Adolfsson, chefredaktör Världen idag
Förutom JLC och SD så är Joakim och Jonna Lundell etta respektive tvåa på Instagram. På X är det Hanif Bali som är störst, men på Tiktok är det Aftonbladet som når allra flest svenska användare.
Samtidigt visar siffrorna att Världen idags Youtubekanal klättrar på Maktbarometerns Youtubelista och nu hamnar på plats 134. Förra året hamnade kanalen på plats 244 och året innan dess på plats 187.
Före Världen idag finns inga traditionella tidningar på denna lista – däremot aktörer som Henrik Jönsson, Riks, Kanal 5 och tankesmedjan Timbro.
Världen idags chefredaktör Jonas Adolfsson gläds över framgångarna.
– Det är fantastiskt roligt att vi når så långt via våra Youtubeprogram. Genom Youtube når vi plötsligt grupper långt större än dem vi betjänar genom själva tidningen, säger han.
Jonas Adolfsson påpekar att Världen idags Youtubeprogram Hotspot och Veckans nyheter kan ha tiotusentals visningar varje vecka.
– De har, med facit i hand, visat sig vara väldigt lyckade satsningar. Det beror på Guds nåd och duktiga medarbetare, säger Adolfsson.
Han poängterar att ingen annan tidning och nästan ingen annan traditionell medieaktör ligger bättre än Världen idag på Youtubelistan.
– Vi känner naturligtvis stor tacksamhet för detta.