Energipolitik

Tidöbeslut trädde i kraft – diesel­priset sänktes med över fyra kronor

Bilister som behövde tanka i nyårshelgen gjorde klokt i att vänta till efter nyårsaftonen.

Bensin- och dieselpriserna har fallit med runt en, respektive drygt fyra kronor. Detta efter att regeringen och SD sänkt reduktionsplikten.

Publicerad Senast uppdaterad

Bakgrunden till de sänkta priserna

• Reduktionsplikten på bensin sänks från 7,8 procent till 6 procent.

• Reduktionsplikten på diesel sänks från 30,5 procent till 6 procent.

• Skatten på bensin sänks med 75 öre/liter inklusive moms.

• Skatten på diesel skulle också sänkas, men sänkningen äts upp av den indexuppräkning av skatten som görs varje år, så den höjs i stället med 15 öre/liter inklusive moms.

• Skatten på E85 sänks med 19 öre/liter inklusive moms.

Källor: Regeringen, Circle K

Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna utlovade inför riksdagsvalet 2022 sänkningar på 5 till 6 kronor per liter för bensin och uppåt 10 kronor för diesel. Kritiker menade dock att prissänkningen sannolikt skulle bli mer blygsam. 

Till en början blev den också blygsam, men nu – efter årsskiftet – har sänkningen blivit något större. 

Priset på diesel sänktes med 4,27 kronor per liter och 95-oktanig bensin med 1,15 kronor, enligt Circle K:s rekommenderade riktpriser för privatkunder. OKQ8:s priser ligger i samma linje: dieseln gick ner med 4,39 kronor och bensinen med runt en krona. Även på ST1 sjönk priset på drivmedel under måndagsmorgonen.

Sänkningen kommer efter att reduktionsplikten under måndagen sänktes till 6 procent för bensin och diesel under perioden 2024–2026. Samtidigt sänktes bensin- och dieselskatten med 1,64 kronor respektive 0,43 kronor, inklusive moms. Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att nå en minskning av transportutsläppen. Eftersom biobränslet är dyrare blir literpriserna högre med en högre reduktionsplikt.

Måndagens prissänkningar innebär ett dieselpris på 17–18 kronor per liter, vilket är tio kronor lägre än när dieselpriserna toppade på över 28 kronor under 2022. Bensinen, som ligger på 16–17 kronor litern kostade cirka 24,18 kronor per liter som högst.

Drivmedelspriserna i Sverige ökade kraftigt under 2021 och 2022 på grund av ökade råvarupriser, men även på grund av reduktionsplikten – som höjts successivt sedan 2018.

Priserna föll tillbaka något under 2023, framför allt på grund av sjunkande oljepriser.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och närings- och energiminister Ebba Busch (KD).
Beslutet om sänkt reduktionsplikt togs av M, KD, L och SD. På bilden ses klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och närings- och energiminister Ebba Busch (KD).

Reduktionsplikten är omdiskuterad. Förespråkare av den menar att Sveriges koldioxidutsläpp kommer öka ifall den sänks. Kritiker menar tvärtom att reduktionsplikten är ohållbar då den innebär att Sverige ”dammsuger” världen på biodieseln HVO. Biodrivmedel består, som Världen idag tidigare berättat, bland annat av palmolja och slakteriavfall. 

Planen var att reduktionsplikten skulle fortsätta att öka så att en liter diesel skulle kosta omkring 30 kronor per liter år 2030. Beslutet om höjd reduktionsplikt togs i ett klimatpolitiskt ramverk av alla riksdagspartier utom SD och drevs vidare av S+MP-regeringen. Då priserna sköt i höjden valde dock S-regeringen att tillfälligt pausa höjd reduktionsplikt. I samband med valet 2022 och Tidöavtalet med SD backade M, KD och L från reduktionspliktsplanen. 

Powered by Labrador CMS