Samhälle

Studie: Få unga tjejer identifierar sig som feminister

Nu är det svart på vitt att många unga svenska tjejer hellre ser sig som mjuka kvinnor än som feminister.

Fler unga tjejer identifierar sig som ”soft girls” än som feminister. Det visar nya siffror från Ungdoms­barometern, som tagit tempen på landets 7–14 åringar.

Svenska barn shoppar för egna pengar, använder sociala medier varje dag och kallar sig hellre för gamer än feminist. Och drömmer om att bli trädgårdsmästare. 

Publicerad Uppdaterad

Världen idag har tidigare skrivit om trenden ”soft girls” (mjuka tjejer), som innebär att allt fler unga kvinnor tycks prioritera mjuka värden som hem, familj och skönhet framför karriär. 

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS