Samhälle
Studie: Få unga tjejer identifierar sig som feminister
Nu är det svart på vitt att många unga svenska tjejer hellre ser sig som mjuka kvinnor än som feminister.
Sara Andersson
Fler unga tjejer identifierar sig som ”soft girls” än som feminister. Det visar nya siffror från Ungdomsbarometern, som tagit tempen på landets 7–14 åringar.
Svenska barn shoppar för egna pengar, använder sociala medier varje dag och kallar sig hellre för gamer än feminist. Och drömmer om att bli trädgårdsmästare.
Världen idag har tidigare skrivit om trenden ”soft girls” (mjuka tjejer), som innebär att allt fler unga kvinnor tycks prioritera mjuka värden som hem, familj och skönhet framför karriär.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
HELG
159,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP