Nyheter
Professor om skolan: Digitaliseringen är ett sorgebarn
Digitaliseringen i skolan är ett sorgebarn, menar professorn Agneta Gulz.
Alexander Olivera/TT
Det behövs en ökad förståelse för skolmiljöns helhet för att kunna skapa goda förutsättningar för lärande och bryta trender som saknar vetenskaplig grund – det menar en grupp experter inom lärande och undervisning från svenska lärosäten.
– Digitaliseringen är ett sorgebarn, säger professor Agneta Gulz till tidningen Vi Lärare.
I en artikel publicerad i Skola & samhälle, undertecknad professor Agneta Gulz, docent Magnus Haake och doktor Björn Sjödén, kritiserar man en rad trender inom den svenska skolan. Man hänvisar till att skolan bör utformas utifrån verkliga företeelser och att detta kan uppnås genom att applicera Learning science eller lärandevetenskap. Läran är mångbottnad och utgår ifrån hur olika moment i ett klassrum samverkar.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
HELG
159,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP