Pingst
Omorganisation inom Pingst efter Daniel Alms avgång – flera får gå
Pingst FFS lägger ner sin event- och kommunikationsavdelning och satsar på ökad delaktighet från församlingarna. Det innebär att flera personer får lämna sina tjänster. Tankarna på omorganisation ska ha funnits en längre tid, men aktualiserades i och med Daniel Alms avgång.
Pingst FFS har beslutat att decentralisera sitt kommunikationsarbete och öka församlingarnas delaktighet. Det innebär bland annat att avdelningen Kommunikation och Event läggs ner.
Den tillförorordnade föreståndaren Pelle Hörnmark och verksamhetsledaren för det nationella arbetet, Richard Svensson, kommer att åka runt till församlingarna för att samtala med dem om framtiden under början av nästa år.
– Vi vill lägga örat mot rälsen och lyssna in vad rörelsen vill framöver, säger direktorn Elisabeth Celaya.
Hon förklarar för Världen idag att man vill tillvarata den kompetens, kunskap och kreativitet som finns inom pingströrelsen och bygga ett större ”vi”, vilket gör att behovet av centralt anställd personal minskar.
Vi vill lägga örat mot rälsen och lyssna in vad rörelsen vill framöver.
Elisabeth Celaya
Det är totalt sju tjänster som berörs och MBL-förhandlingarna har nyligen avslutats.
– Fyra tvingas gå på grund av arbetsbrist och det är inget vi tar lätt på. Vi har gett förslag till omplaceringar efter turordningslista, men det har varit otroligt tufft för de anställda.
När det gäller de övriga tre tjänsterna kommer redaktören för Pingsttidningen att vara fortsatt anställd på Pingst FFS liksom en av kommunikatörerna, medan en annan av kommunikatörerna går tillbaka till PMU:s kommunikationsavdelning. Pingst kommer framöver att ha mer samverkan med de interna kommunikationsavdelningarna inom PMU och Ibra.
Eventavdelningen har haft uppgiften att arbeta med konferenser som Pingst pastor, Pingst ledare, Nyhemskonferensen, Lapplandsveckan och Pingst rådslag. Nu hamnar mycket av det arbetet internt, samtidigt som församlingarna involveras mer.
– Vi kommer att återgå till det sätt att arbeta som var tidigare, då man anlitade extern kraft vid ökad arbetsbörda, säger Elisabeth Celaya.
Diskussioner och samtal kring event- och kommunikationsavdelningens syfte och funktion framåt har enligt Elisabeth Celaya pågått en längre tid, men aktualiserades i och med den tidigare föreståndaren Daniel Alms avgång. Mycket av avdelningens uppbyggnad och produktion har varit direkt knuten till föreståndaren, men en sådan roll kommer föreståndaren inte att ha i fortsättningen.
– Jag kan inte säga att detta bara har med Daniel Alm att göra, utan när vi arbetat med frågan har vi landat i att vi tror det är rätt tid att genomföra den här förändringen nu.