Nyheter
Öljätten lyfte fram trans – fick säljras
Ölmärket Bud Light bojkottas nu av tiotusentals amerikaner efter företagets samarbete med transinfluencern Dylan Mulvaney. På bilden nederst till höger syns sångaren Kid Rock.
Foto: Nam Y. Huh/AP/TT, Jordan Strauss/AP/TT & Amy Harris/AP/TT
Det amerikanska ölmärket Bud Light är ett av världen mest kända och har länge varit ledande i USA. Men nu skakar det under företagets fötter efter ett samarbete med kontroversiella transpersonen Dylan Mulvaney. En bojkott ledd av konservativa konsumenter slår hårt mot försäljningen.
Det var i början av april som Dylan Mulvaney först dök upp i Bud Lights reklamfilmer. Mulvaney är en biologisk man som genomgått könsalternerande behandling och i dag beskriver sig själv som kvinna.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
HELG
159,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP