Nyheter

Oklar effekt av kommuners satsningar på kommunikation

Totalt tre tusen kommunikatörer är anställda av landets kommuner och i Malmö ger kommunen ut en egen lokal tidning elva gånger om året. Foto: Johan Nilsson/TT
Totalt tre tusen kommunikatörer är anställda av landets kommuner och i Malmö ger kommunen ut en egen lokal tidning elva gånger om året. Foto: Johan Nilsson/TT & Pixabay

Sveriges kommuner håller sig numera med tusentals kommunikatörer och marknadsför sig själva med bland annat egna poddar och tidningar. Samtidigt pekar forskning på att denna så kallade platsmarknadsföring kanske inte har någon betydande effekt.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är den frihetliga tankesmedjan Timbro som har gjort en granskning av de svenska kommunernas kommunikationsarbete. Kartläggningen uppskattar att kommunerna sammanlagt har cirka tre tusen kommunikatörer, varav många jobbar med deras sociala kanaler, såsom uppdateringar av webbsajter.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS