Woke

Efter kritikstorm­: Toyota klipper banden till hbtq-rörelsen

Japanska biltillverkaren Toyotas verksamheter i USA slutar sponsra hbtq-rörelsens prideparader.

Prideparader, regnbågsflaggor och hbtq-reklam blir det inget av hos Toyota i USA. Företaget är nämligen ett av flera företag som nu bryter med den så kallade woke-rörelsen. Bakom beslutet ligger kritik från många potentiella kunder. 

Publicerad Senast uppdaterad

Många företag väljer att profilera sig som hbtq-positiva, progressiva och norm­kritiska. Det kan handla om att man har pride­symboler i verksamheten, gör reklam med homosexuella karaktärer eller på andra sätt visar att man bryter mot traditionella, konservativa värden. 

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS