Gästledare
Klimathysterin fick etablerade medier att glömma sitt uppdrag

”The green scam” – den gröna bluffen – har fått ett ansikte i Sverige. Northvolts konkurs är den värsta konkursen i svensk historia sedan Krüger-kraschen 1932.
Krüger-kraschen briserade när Ivar Krüger den 12 mars 1932 tog sitt liv i Paris. Northvolts konkurs inträffade exakt 93 år senare; den 12 mars 2025 beslöt Stockholms tingsrätt att Northvolt-bolagen ska försättas i konkurs. Trots ett aktiekapital på 30 miljarder kronor och 100 miljarder kronor i krediter sedan starten 2015 har ingen fungerande produktionslinje kunnat tillskapas.
Northvolt skulle förse europeisk bilindustri med batterier. Europeiska investeringsbanken bidrog 2019 med ett lån på 3,5 miljarder kronor. BMW, Volkswagen, Goldman Sachs och Folksam lovade samma år att satsa cirka 10 miljarder kronor. AP-fonderna har investerat 5,8 miljarder kronor och AMF 1,9 miljarder.
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, förklarar konkursen med relativt enkla resonemang. Henrekson har intervjuats i tidningar, tv och Youtube-kanaler; för den intresserade är det lätt att få tag på dessa och ta del av hans analyser. Northvolts konkurs är enligt honom en följd av att företaget aldrig har fått i gång en fungerande produktion. Därför har företaget inte fått några intäkter.
Samtidigt har Northvolt mycket stora kostnader, och 4 800 anställda bara i Sverige. Det enorma kapital som ställts till företagets förfogande har förbrukats utan att produktion av batterier kommit i gång.
I Sydkorea och Kina har batterier för bilar producerats under tre decennier; där har verksamheten byggts upp successivt. I Sverige skulle det ske i rekordfart. Europas största batterifabrik skulle byggas, vilken snabbt skulle bli konkurrenskraftig. Det skulle ske med en företagsledning som saknade branscherfarenhet.
Som helhet innebar projektet ett risktagande, som i grunden inte var motiverat. Enligt Henrekson hade det varit bättre att mindre kapital satsats på ett antal mindre start-up-företag. Då hade det kanske i dag funnits embryon till större fungerande företag.
Henreksons analys leder till många reflektioner. Utan tvekan är det som hänt en dom över en utopistisk, överoptimistisk och alarmistisk opinionsbildning. Den svenska klimathysterin har skapat ett mentalt klimat, där ogrundade idéer och luftslott kunnat lanseras, till vilka det har gått att få loss pengar. Klimathysterin har fått etablerade media att inte utöva sin granskande uppgift. Först när anställda började att dö av oklara orsaker började kritiska frågor ställas.
Men kritiska frågor när det gällde projektet som helhet ställdes inte.
Däremot släppte alternativa medier, som Swebbtv och Världen idags Youtube-kanal Hotspot, tidigt fram kritiska analyser. Den som följt dem är inte överraskad av konkursbeskedet. Alternativa medier kommer att stärkas av det inträffade medan etablerade medias trovärdighet försvagas.
Den svenska klimathysterin har skapat ett mentalt klimat, där ogrundade idéer och luftslott kunnat lanseras, till vilka det har gått att få loss pengar.
Varför klarade inte etablerade medier av att ställa kritiska frågor innan arbetsmiljön kom i fokus? Kanske på grund av den märkliga svenska enhetstraditionen med rötter i 1600-talets lutherska ortodoxi. Den sistnämnda gick ut på att det fanns en ren lära och den fanns i Sverige. Alla svenskar måste bekänna sig till den eller bestraffas med landsförvisning eller liknande. Den rena läran var enda vägen till ett gott samhälle.
I det sekulära Sverige har den gröna klimatreligionen blivit den rena läran. Nu har denna sekulära religion fått sig en rejäl törn. Resultatet kommer att stärka den växande konservativa reaktionen mot vänsterliberala och gröna utopiska idéer i vårt land.